Gemengd Bevoorrading en Transportpeloton – TFF

STARTEENHEDENOPDRACHTLOCATIESFOTO’SBRONHET EINDENEWSDEFENSIEBLADENNIEUWSEINDEVALUATIE

GEMB&TPEL 1(NL)NSE TFF. Een behoorlijke afkorting, maar waar staat het eigenlijk voor? Eenvoudig gezegd: het gemengde bevoorradings- en transportpeloton. Het peloton bestond uit een viertal groepen met ieder z’n eigen vakgebied:

  • de commandogroep van het peloton bestaande uit de pc en opc van het peloton;
  • de YWZ groep bestaande uit een gpc, plv gpc en een vijftal chauffeurs;
  • de Watergroep bestaande uit een gpc, zes chauffeurs en twee bedienaren van de waterzuiveringsinstallatie;
  • de Klasse III groep bestaande uit een gpc en drie klasse III behandelaars/chauffeurs.

Commandogroep

Eerste Luitenant van der Hoeven – PC 
Sergeant-1 van Raaij – OPC

Dagelijkse werkzaamheden commandogroep: Het beleid van het peloton was in handen van de pc en opc van het peloton. Deze twee stevige heren hebben het met name in het begin heel druk gehad met het opstarten van het peloton. Het overnemen van de taken en bijbehorend materiaal van de Duitse collegae is niet altijd even soepel verlopen, maar het is toch uiteindelijk allemaal goed gekomen.

Het plannen van zowel personeel als materieel, het onderhoud en alle personele beslommeringen behoorden tot hun taak. Zo ook het controleren en begeleiden van de werkzaamheden van de groepen. Met de MB van de commandogroep, bijgenaamd “het slopertje”, is dan ook heel wat afgereden…

En als laatste moet nog gezegd worden dat er heel wat is afgelachen op het kantoor, ondanks dat er soms nog wel eens spontaan dubieuze gassen geproduceerd werden…

Sergeant-1 Van Raaij (l) en Eerste Luitenant Van der Hoeven (r)

YWZ-groep

  • Sergeant Hop – GPC/Chauffeur YWZ 3300TE
  • Korporaal Kinsbergen – plv GPC/Chauffeur YWZ3300TE
  • Korporaal van der Zwaan – Chauffeur YWZ 3300TE
  • Korporaal-1 Lens – Chauffeur YWZ 3300TE
  • Korporaal-1 van Gelder – Chauffeur YWZ 3300TE
  • Soldaat-1 Ubels – Chauffeur YWZ 3300TE
  • Soldaat-1 Molenaar – Chauffeur YWZ 3300TE

Dagelijkse werkzaamheden YWZ-groep

Van links naar rechts: sergeant Hop, korporaal Van der Zwaan, soldaat-1 Ubels, soldaat-1 Molenaar, korporaal Kinsbergen. Op de voorgrond: korporaal-1 Lens en korporaal-1 Van Gelder.

Het vervoeren van twintig ‘voets’-containers is de hoofdtaak van de YWZ-groep geweest. Dit deden zij met behulp van vier grote vrachtwagens, de DAF YWZ3300 TE. Iedereen op het kamp moet ze wel zijn opgevallen, want met een container achterop zijn ze toch vier meter vijftien hoog. Zeker in het begin werd er nog wel eens op de cabine geklommen om een overhangende kabel omhoog te houden. Vrij snel werd het de lijnploeg duidelijk dat de kabels toch echt iets hoger moesten komen te hangen, wilden de verbindingen op de base niet uitvallen.

Naast het transport van containers, heeft de YWZ-groep ook de meest uiteenlopende opdrachten gedaan. Van het opzetten en afbreken van tenten tot het verzamelen van brandblussers op Camp Fox. Ook hebben zij voor al het algemene transport op en rond de base gezorgd. Zoals het ophalen van personeel en cargo van en naar het vliegveld Petrovec, het rijden naar het zwembad en nog vele andere ritten. Ook het bevoorraden van de relaisstations op de bergen met water (bulk) was één van de taken. En niet te vergeten de transporten naar Prizren voor de Duitse collegae. Wederom moest tijdens deze ritten de bijrijder op de cabine klimmen om in de kleine dorpjes de kabels over de container te houden. Want het leven van een trucker gaat niet over rozen…

Watervoorzieningsgroep

  • Sergeant Kruger GPC/bedienaar zuiveringsinstallatie
  • Sergeant-1 van Voorst bedienaar zuiveringsinstallatie
  • Korporaal Mooibroek bedienaar zuiveringsinstallatie
  • Korporaal Dodewaard Chauffeur YAZ 2300
  • Korporaal-1 van der Lee Chauffeur YAZ 2300
  • Korporaal Prins Chauffeur YAZ 2300
  • Soldaat-1 Wong Chauffeur YAZ 2300
  • Soldaat-1 Mohamed Chauffeur YAZ 2300
  • Soldaat-1 Put Chauffeur YAZ 2300

Dagelijkse werkzaamheden Watervoorzieningsgroep

Aangekomen op Camp Fox werd duidelijk dat het niet alleen de bedoeling was om drinkwater te distribueren, maar ook de zuiveringsinstallatie te bedienen. Dat was het eerste probleem van de watergroep. Al snel schoten sergeant-1 Jan van Voorst en korporaal Harmen Mooibroek te hulp en waren bereid om de zuiveringsinstallatie te bedienen. Voor hun organieke taak, koel/vriesmonteur, hadden zij geen werk en dit was een aardig alternatief. Dus ook nog TD’ers in het peloton… Na een korte en praktische opleiding konden zij sergeant Paul Kruger helpen. In shiften hebben deze drie ervoor gezorgd dat er ten alle tijden water in de verschillende natte groepen te krijgen was en de dorpjes van kwalitatief goed drinkwater werden voorzien. Het drinkwater werd vervolgens door een groep van zes chauffeurs zes dagen in de week met veel inzet en enthousiasme bezorgd en uitgegeven.

Per dag ging het om ongeveer achttienduizend liter. ‘s Ochtends met drie tientonners met waterzakken op de laadbak naar het dorpje Romanovce ten zuiden van Kumanovo. ‘s Middags naar de dorpjes Ljubodrag, Novo Selo, Nikustak en Vistica, die allen ten westen van Kumanovo liggen.

Van links naar rechts: sergeant Kruger, korporaal Dodewaard, korporaal Prins, soldaat-1 Mohamed, korporaal Mooibroek, soldaat-1 Put, sergeant-1 Van Voorst. Op de voorgrond: soldaat-1 Wong en korporaal-1 Van der Lee

Allemaal kleine bergdorpjes waar het lijkt alsof de tijd soms zo’n vijftig jaar heeft stilgestaan. Grote gezinnen en een nog redelijk primitieve levenswijze. Sommige kinderen hadden nog nooit een neger gezien, dus soldaat-l Mohamed had vaak veel bekijks… Na een tijdje begon de lokale bevolking de zes waterbezorgers te kennen en werd er regelmatig een “sterk” kopje koffie gedronken. Vaak werden er dan ook meloenen meegegeven uit dank voor het water.

Klasse III groep
 

  • Korporaal-1 Bakarbessy
  • Soldaat-1 de Reus
  • Soldaat-1 Symonsma
  • Soldaat-1 van Duren

Dagelijkse werkzaamheden klasse III groep

Als kleinste groep van het peloton hebben zij heel wat werk verzet. Niet alleen met het aftanken van voertuigen bij de bospomp, maar ook het bevoorraden van de relaisstations Vodno, Katlanova en Popova Sapka met klasse III behoorde tot hun taak. Later is daar ook de bosronde op Camp Fox bijgekomen, nadat de kachels en danthermen eenmaal waren geplaatst.

vlnr Onbekende klant, Bakarbessy, Sld1 Sijmonsma en Sld1 van Duren

Naar de relaisstations zijn heel wat kilometers gereden. Op de berg aangekomen eventjes jerrycans wisselen en daarna een bakkie koffie met de “verbindelaren”. Een vast ritueel voor de chauffeurs van de “klasse Ill-bak” (een afgehuifde YAD 4442 met gevarenuitrusting). Met z’n vieren waren ze een hecht team, waarover korporaal-1 Bakarbessy de leiding had.

Soldaat-1 De Reus