Samenstelling Herstelpeloton

Het peloton was opgebouwd uit vijf productiegroepen en een commandogroep. De productie groepen hadden allen hun eigen discipline en werden qua bedrijfsvoering gestuurd door de commandogroep. 

Hieronder volgt een summiere uitleg van wat de groepen deden:

  • Zoals reeds genoemd, verzorgde de commandogroep de algehele leiding, coördinatie en afstemming van mensen en middelen over het peloton en de groepen onderling. Daarbij werd gebruik gemaakt van het mobiele bedrijfsbesturingssysteem BBS. Met dit systeem werden de werkopdrachten voor de monteurs gemaakt. Tevens kon dit systeem de capaciteit van de monteurs inplannen. Ook werden benodigde reserve delen via bij het aanmaken van de werkorder automatisch besteld in Nederland;
  • De materiaalbevoorradingsgroep zorgde ervoor dat al het benodigde materiaal om herstellingen en onderhoud te kunnen verrichten (de reservedelen) worden bevoorraad, opgeslagen en beheerd. Omdat een aantal reservedelen niet werd verschroot (motoren bijvoorbeeld) zorgden zij er ook voor dat deze werden teruggebracht naar Nederland om daar te worden gerepareerd. Soms kon het voorkomen dat er geen reservedelen voorradig zijn en deze toch nodig waren voor een werkopdracht. In dat geval ging de ZA/ZU (zelfstandige aanschaf/zelfstandig uitbesteding) functionaris aan het werk om deze reserve delen lokaal te kopen;
  • De herstelploeg wielvoertuigen repareerde alle auto’s die werden ‘aangeboden’. Ook de normale beurten werden door deze groep uitgevoerd. Op Camp Fox reden zo’n zestig MB’s, 35 viertonners, drie tientonners, vier YWZ (de auto’s waar een container kan worden opgetrokken), één YBZ (takelauto) en drie Volkswagen Combi’s rond. Tevens waren er nog diverse aanhangwagens in gebruik;
  • De herstelploeg koel/vries had op Camp Fox geen koel/vries werk. Alle koelcontainers waren eigendom van de Duitsers en werden ook door hen onderhouden. De mensen van deze groep zijn daarop aan het werk gegaan bij de groep die de waterzuiveringsinstallatie bedient. Zij hebben zich daartoe laten omscholen tot specialisten in de drinkwatervoorziening;
  • De herstelgroep matgenie repareerde al het materiaal dat de genie gebruikt. Bijvoorbeeld de grondboren, de shovelmachines Werklust en de Liebherr (mobiele hijskraan). Tevens repareerden en onderhielden zij de in gebruik zijnde aggregaten die niet onder Duits beheer vielen (dus met name de aggregaten op de verbindingsposten);
  • De hulpwerkplaatsploeg kon alle voorkomende laswerkzaamheden uitvoeren. Tevens waren de mensen opgeleid als zeilmaker maar deze gereedschappen heeft het herstelpeloton niet meegekregen zodat zeilwerk werd uitbesteed aan de Duitsers die dit gereedschap wel hadden.

Alle voertuigen dienden ervoor om de groepen mobiel te kunnen laten optreden. In deze voertuigen bevonden zich het gereedschap voor de betreffende groep.

Nu heeft u een beeld wat het herstelpeloton deed en kon. In de navolgende stukjes hebben de collega’s een stukje over elkaar geschreven. Het peloton bestond uit de volgende personen:

  • Commandant Herstelpeloton
  • adjudant Benschop
  • sergeant-majoor Brouwer
  • sergeant-majoor van Schepen
  • sergeant-majoor Vos
  • sergeant-1 Homan
  • sergeant-1 Klaassen
  • korporaal Broer
  • korporaal-1 Dijkhuis
  • korporaal-1 van Huis
  • korporaal-1 Boogaars
  • korporaal-1 Toklu
  • korporaal-1 Daams
  • korporaal-1 Kloof
  • korporaal-1 Dijkstra
  • korporaal-1 Logger
  • korporaal van Ginkel
  • korporaal de Reus

Commandant Herstelpeloton over adjudant Benschop: Benschop is een man die eenieder graag uitdaagt. Sporten, eten, drinken en leven, allemaal gedreven en fanatiek. Deze gevatte adjudant diende ook de Macedonische kapper van repliek. Zozeer zelfs dat hij na 22 jaar nu geen snor meer draagt. Zijn motto is leef nu, morgen is het te laat. Hij houdt van drie dingen: zijn gezin, watersport en bier in het kwadraat.

Adjudant Benschop over zijn commandant: Onze pelotonscommandant vond de uitzending wel best. Hij wilde nu eindelijk wel eens meepraten met de rest. Nu heeft hij ook dingen die hij nooit meer vergeten wil. Bijvoorbeeld hun voorgerecht, slodder fox of ster op Mercedes Grill. Bijkomend voordeel het gezonde eten, hardlopen en trainen. Kan hij in de nieuwe functie de rode baretten prima bijbenen.

Korporaal van Ginkel over korporaal-1 Bogaars. Bogaars is monteur bij de wiel. Hij is een rustig en bedaard persoon. Dus eigenlijk heel gewoon, in de fitnesszaal is hij op zijn best. Na alle verbruikte energie ligt hij ‘s avonds vroeg op zijn nest. ‘s Morgens vroeg weer op, dat is Boogaards op en top.

Korporaal-1 Bogaars over korporaal Van Ginkel: Onze grote collega van Ginkel weet met handen en voeten dat het zo gepiept is. Springt onder de auto en begint volop met de luchttol de moeren van de langsgeleiders los te draaien. De langs geleiders waren er onderuit voor de pauze. Met grote inzet en een zwart gezicht gaat hij door de dagen heen. Met z’n Brabants accept door de hal, maakt hij de wielgroep weer compleet. Normaal is hij geplaatst bij 43 Herstelcompagnie regio in Havelte waar hij ook als wielmonteur werkt en zijn functie goed uitvoert.

Korporaal-1 Dijkstra over sergeant-majoor Van Schepen. Beheren, structuur, regelmaat, perfectionistisch, zorgzaam, behulpzaam, dagelijkse rituelen, zijn koffie en shagje en zijn klaverjassen. Dat zijn een paar kleine dingen die allemaal bij hem passen.zeurende mensen, ruzie, harde muziek, buitenlands eten, macaronische zooi, vloeken, verplichte sport en het weer te warm of te koud. Dat zijn een paar kleine dingen waar hij niet van houdt. Sergeant-majoor van Schepen, rustig aan hè en bedankt!

Sergeant-majoor Van Schepen over korporaal-1 Dijkstra: Zij is een schat van een meid. Die willen we bij de AS-32 niet meer kwijt. Altijd staat ze voor éénieder klaar. Sta daar eens bij stil en bedank haar.

Sergeant-1 Klaassen over sergeant-1 Homan: Wie weet er alles over de klussen van de wiel. Dat is de sgt1 Homan die mij positief opviel. Hij is erg rustig en bekijkt alles met verstand. Daarbij is hij ook commandant over het blussen van de brand.

Sergeant-1 Homan over sergeant-1 Klaassen: Klaassen is de technische man van het geniemat. Die is het werken nooit zat. Je ziet hem vaak met aggregaten in de weer. En hij krijgt ze aan de gang keer op keer. Ook de grondboor, kettingzaag en trilplaat kennen voor hem geen geheimen meer. Ook deze repareert hij steeds maar weer. Kees is een goede vent. Die het klappen van de zweep kent.

Korporaal-1 Van Huis over korporaal-1 Logger. Ik ken Logger nu bijna drie jaar. En hij staat bijna altijd voor je klaar. Ook is hij wel een goede monteur. En houdt hij niet van gezeur. Als je Logger eenmaal kent is het wel een goede vent.

Korporaal-1 Logger over korporaal-1 Van Huis: Van Huis onze lompe monteur, sport is niet echt zijn voorkeur.

Voor sommigen is hij hard als beton, maar hij is de gangmaker van ons peloton.

Korporaal De Reus over korporaal-1 Daams. Bij de wielgroep werkt Daams, je moet haar eens sleutelen zien. 

Elk moertje komt op het juiste moment. En met veel gevoel zoals je de dat van vrouwen kent. 

Ze is het zonnetje in huis, en voelt zich bij de wiel erg thuis.

Korporaal-1 Daams over korporaal De Reus. De Reus is een persoon van weinig woorden, tenminste dat is wat wij hoorden. En als hij dan wat zegt, kan dat verkeerd worden uitgelegd.Toch is het geen slechte vent. Als je door de tijd heen hem wat beter kent. Voor een pleziertje is hij altijd wel te vinden. Een tip: met eerst denken en dan doen maak je vrinden.

Korporaal-1 Toklu over korporaal-1 Kloof. Kloof de man van Liebherr en Werklust, om alle kunstmatig in leven te houden is een hele klus. Maar hij werkte mee naar hart en lust. Ook met zijn babbel maakte hij ons vaak ongerust, en dit was hij zich na 6 maanden ook bewust. (?)

Korporaal Broer over korporaal-1 Dijkhuis. Dijkhuis heeft altijd wel een masterplan, en daar maakten wij deze uitzending veel gebruik van. Niet dat het altijd uitkwam, maar het lassen daar heeft hij veel verstand van. En dat je altijd van hem op aan kan, neem dat maar van mij aan!

Korporaal-1 Dijkhuis over korporaal Broer. Het was wat, ineens een broer erbij. Dat maakte ons het begin zo blij. Maar na een rustig maandje voor de tent. Bleek hij in de omgang en werk een goede vent. Ook bij de McFox werkte hij voor ieders hapje. Bovendien was hij ook altijd in voor een grapje

Hits: 3